Slaapproblemen: wakker liggen en niet uitgerust wakker worden… Een slechte nachtrust draagt zeker niet bij aan een leuk leven! Helaas kan ik, en volgens het CBS nog 20% van de Nederlanders ouder dan 12 jaar [1] hierover meepraten. Slaapproblemen los je pas definitief op als je de oorzaak ervan aanpakt. Maar wat is de oorzaak?

Hoe langer het ‘slecht slapen’ duurt, hoe beroerder je je gaat voelen. Je gaat van alles proberen: slaapthee, relaxmuziek, yoga, melatoninetabletten, allerlei soorten slaapmaskers, een fijn geurtje op je kussen en ga zo maar door. Allemaal middeltjes waar je je hoop op vestigt, maar die je uiteindelijk vooral geld kosten en niet meer slaap opleveren. Mij in elk geval niet…

Wist je dat je zelfs een soort ‘slaap-faalangst’ kunt ontwikkelen als het allemaal te lang duurt? Tegen de tijd dat het bedtijd wordt ga je al zitten piekeren: “Weer een nacht wakker liggen”, “Het heeft echt geen zin om nu al naar bed te gaan, ik kan toch niet slapen”, “Hoe kom ik morgen de dag weer door”… En dat piekeren helpt vervolgens natuurlijk al helemaal niet om in slaap te vallen… Wanhopig word je ervan!

Dan maar naar de huisarts voor grof geschud: slaappillen. Eindelijk een nachtje niet wakker liggen! Maar voor je het weet heb je al drie tabletjes nodig om er nog wat van te merken. Ongezond, verslavend en wees eerlijk, écht uitgeruster voel je je er ook niet van.

Volgens William van der Klauw van slaapwijzer.net werken 99% van de oplossingen tegen slapeloosheid niet omdat ze zich niet richten op de echte oorzaken van het probleem [2]. En zoals met de meeste problemen, als je de oorzaak van een probleem niet aanpakt, blijft het probleem terugkomen. Veel bedrijven vinden dat dan weer hartstikke fijn natuurlijk, want ze hebben ook nog wel een heel speciaal ‘zalig-slapen-dekbed’ voor je, katjing! 😉

Dat is nu precies waarom ik de aanpak van William zo super vind. Het eerste, en volgens mij, enige programma dat zich juist richt op de oorzaak van slaapproblemen. Zijn aanpak is dus ook niet gericht op alleen het moment van slapen, maar juist op de hele dag, want daar leg je de basis voor een goede nachtrust zegt hij. Zelfs hoe je opstaat is van invloed op hoe goed je ‘s avonds in slaap kunt vallen! Wist je dat? Dat heeft te maken met de juiste aanmaak van hormonen en de ‘instelling’ van je biologische klok.

De 7-stappen-methode van William heeft mij persoonlijk echt veel opgeleverd: super veel eye-openers én echt een betere nachtrust. Wat ik ook zo fijn vind is dat je er daadwerkelijk zelf iets aan kunt doen, in plaats van naar bed gaan en dan maar hopen dat slapen dit keer wel lukt. Een plekje op deze site over leuk leven heeft het programma dus zeker verdiend. Nieuwsgierig? Klik dan hier om naar de site van William te gaan. Daar legt William het allemaal nog veel beter uit dan ik.

Bronvermelding:
[1] https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/11/een-op-de-vijf-meldt-slaapproblemen
[2] https://slaapwijzer.net